Izvleček / Abstract


 

   

THE IMPORTANCE OF TACIT KNOWLEDGE FOR SUSTAINING A COMPETITIVE ADVANTAGE

 

POMEN NEMEGA ZNANJA ZA OHRANITEV TRAJNOSTNIH KONKURENČNIH PREDNOSTI

 

Karin Širec Rantaša, M.Sc., Teaching and Research Assistant

University of Maribor, Faculty of Economics and Business

 

 

Abstract

 

UDC: 159.953/.955:339.137

With the emergence of the resourcebased view of the firm and the concept of core competencies, intangible resources and tacit knowledge in particular have been argued to occupy a central place in the development of a sustainable competitive advantage. This is because tacit knowledge is argued to be not only rare but also difficult to imitate, substitute, and transfer. The paper discusses how both tacit knowledge and outstanding knowledge management capabilities can be the basis for a sustained competitive advantage in today’s economic environment. It presents various theoretical views which represent a theoretical foundation for studies on the sharing of tacit knowledge in organizations.

 

Key words: resource-based theory, tacit knowledge, sustainable competitive  advantage, knowledge management

 

Izvleček

 

UDK: 159.953/.955:339.137

Koncept teorije proizvodnih virov in obravnava ključnih podjetniških sposobnosti sta v središče obravnave razvoja trajnostnih konkurenčnih prednosti podjetja postavili neotipljive proizvodne vire – zlasti nemo znanje. Razlog za to gre iskati v temeljnih značilnostih nemega znanja, ki izpolnjuje vse potrebne pogoje za pridobitev in ohranitev trajnostnih konkurenčnih prednosti, saj ga je težko posnemati, nadomestiti, prenašati in je kot vir seveda redko. V prispevku obravnavamo temeljni pomen tako nemega znanja kot izrednih sposobnosti managementa za vzdrževanje trajnostnih konkurenčnih prednosti podjetja v  današnjem poslovnem okolju. Predstavljeni teoretični vidiki so osnova za nadaljnje raziskovanje na področju prenašanja  nemega znanja v podjetjih.

 

Ključne besede: teorija proizvodnih virov, nemo znanje, trajnostne konkurenčne  prednosti, management znanja