Izvleček / Abstract


  

 

OSNOVE KONKURENČNE PREDNOSTI PODJETJA V SKLADU S ŠOLO INDUSTRIJSKE ORGANIZACIJE IN NJIHOVA RELEVANTNOST

 

THE RELEVANCE OF THE SOURCES OF A FIRM’S COMPETITIVE ADVANTAGE BASED ON THE INDUSTRIAL ORGANIZATION SCHOOL

 

Dr. Tomaž Čater, asistent

Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta

 

 

Izvleček

 

UDK: 658.11:338.45

Za šolo na temelju industrijske organizacije je značilno, da obravnava osnove konkurenčne prednosti v skladu z logiko "od zunaj navznoter". To pomeni, da konkurenčna prednost podjetja primarno izhaja iz njegovega okolja. Po klasični različici te šole podjetje skoraj nima moči, da bi vplivalo na svojo konkurenčnost, medtem ko novejša različica uči, da je pomembna tudi vloga podjetja oziroma njegove strategije. V empiričnem delu prispevka ugotavljamo na vzorcu 225-ih slovenskih podjetij, da ugodne narodnogospodarske značilnosti in značilnosti panoge same po sebi, brez ustreznih strategij podjetja, nimajo večjega vpliva na njegovo konkurenčnost in uspešnost. To z drugimi besedami pomeni, da je naša empirična podpora klasični različici šole na temelju industrijske organizacije precej mlačna, medtem ko je podpora novejši različici že precej močnejša. Poleg samih strategij imajo vidnejši vpliv na konkurenčnost in uspešnost podjetja zlasti še stopnja konkurence v panogi ter nevarnost vstopa novih konkurentov v panogo.

 

Ključne besede: podjetje, konkurenčna prednost, industrijska organizacija, panoga, narodno gospodarstvo, strategija, uspešnost.

 

Abstract

 

UDC: 658.11:338.45

The basic characteristic of the industrial organisation school is that it follows the 'outside in' concept of explaining sources of competitive advantage. This means that the competitive advantage of a firm arises primarily from its environment. According to classical industrial organisation scholars, a firm has almost no influence on its own competitiveness, whereas new industrial organisation scholars claim that a firm's competitiveness is largely influenced by its strategy. Empirical research based on a sample of 225 Slovenian firms shows that favourable attributes in the environment (national economy and industry) have little effect on a firms' performance and competitiveness without a proper strategic response on the part of the firm. This means that while our empirical support of the classical industrial organisation school is nebulous, the empirical support of the new industrial organisation school is much stronger. In addition to appropriate strategies, the relevant factors in a firm’s performance and competitiveness also include rivalry among existing firms in the industry, and the threat of new entrants into the industry.

 

Key words: firm, competitive advantage, industrial organisation, industry, national economy, strategy, performance